Loading... (0%)

Kinderen die beelddenken maken overal een plaatje of een film van. Dat gaat razendsnel, sneller dan het kind met woorden bij kan houden. Een beelddenkend kind is dan ook heel creatief. Alleen, het onderwijs biedt de lesstof met name in woord aan, gesproken of geschreven. Gevolg: het automatiseren verloopt moeizaam, waardoor het lezen en rekenen stroef verloopt (vaak wordt aan dyslexie gedacht). Met alle frustraties en onzekerheden van dien.

Het beelddenkende kind denkt en associeert heel snel. Het leest of hoort de eerste zin van een verhaal, en is in gedachten al een paar hoofdstukken vooruit. Beelddenkers worden dan ook vaak voor dagdromers versleten.

Het beelddenkende kind bekijkt alles driedimensionaal. Dat maakt het beelddenkend kind creatief en heel inventief. Er zit ook een keerzijde aan:  een ogenschijnlijk makkelijk vraagstuk kan ineens toch heel moeilijk lijken als je het van alle kanten bekijkt. Beelddenkende kinderen twijfelen daardoor vaak, ze kunnen zich niet voorstellen dat het antwoord op een vraag zó makkelijk kan zijn, dus gaan ze op zoek naar een andere oplossing. Twijfel, onzekerheid, faalangst.

Dat maakt ook dat beelddenkers vaak het gevoel hebben dat ze een vol hoofd hebben, of chaos in het hoofd. Veel kinderen met de diagnose autisme, ADHD en/of dyslexie zijn beelddenker.

Coaching voor kinderen, pubers en ouders in Leiden, Voorschoten en omgeving info@eigenhandje.nl